Olivový olej vs. kokosový olej: Je jeden zdravější než druhý?

Pokud jde o zdravé způsoby, jak čarovat v kuchyni, olivový olej a kokosový olej jsou dva z vašich nejbližších přátel.

Olivový olej je kamarád, kterého znáte od základní školy a který je naprosto spolehlivý a vždy vás podporuje. Kokosový olej je kamarád, kterého jste si udělali na začátku dvacítky a který se vždy orientuje podle nejnovějších trendů. Potřebujete oba – ale co se stane, když máte opravdu nabitý program a máte čas jen na jeden?

Jinak také řečeno: který z olejů byste si měli odnést domů, pokud je vaše nákupní taška plná až po okraj a oba se druhy olejů se vám do ni prostě nevejdou? (Připomínka: na kvalitě vždy záleží. Mluvíme o extra panenském olivovém oleji lisovaném za studena vs. panenském kokosovém oleji lisovaném za studena.)

Green&Blu-řecké olivové oleje

Máme fakta, na základě kterých je zdravější: olivový olej nebo kokosový olej?

Olivový olej vs. kokosový olej

Výzkumy ve skutečnosti ukazují, že extra panenský olivový olej (EPOO) prospívá zdraví srdce v mnoha ohledech. Výzkumníci nashromáždili dost pádné důkazy, že snižuje srdeční choroby a mrtvici.

zdravy-extra-panensky-olivovy-olej- olivy-kvalitni-olej-alolivier-olivy

Olivový olej obsahuje některé nasycené tuky a také minimum omega-3 a omega-6, ale hvězdou jeho profilu mastných kyselin je mononenasycený tuk, většina ve formě kyseliny olejové. Mononenasycené tuky jsou spojeny se sníženým rizikem vysokého krevního tlaku a snížením LDL („špatného“ cholesterolu) – obojí je dobré pro vaše srdce.

Kokosový olej je naopak tvořen především nasyceným tukem ve formě molekul zvaných střední nasycené triacylglyceroly (MCT). Nasycený tuk býval démonizován pro zvýšení rizika srdečních chorob, ale nedávný výzkum toto myšlení změnil. Bylo zjištěno, že nasycený tuk v kokosovém oleji ve skutečnosti zvyšuje váš HDL („dobrý“ cholesterol) a snižuje triglyceridy (tuky, které zvyšují riziko srdečních chorob).

MCT jsou také rychle metabolizovány a přeměňovány v energii, což znamená méně uloženého tuku. Některé výzkumy naznačují, že kokosový olej by mohl být lepší pro hubnutí. Předběžné důkazy dokonce naznačují, že profil tuku kokosového oleje pomáhá předcházet Alzheimerově chorobě, i když výzkum není zdaleka průkazný.

Co se týče skutečné nutriční hodnoty obou olejů, jsou si hodně podobné. Porovnáme-li jednolžičkovou porci každého z nich, extra panenský olivový olej má 120 kalorií ve 14 gramech tuku (bez bílkovin a sacharidů). Panenský kokosový olej přesně odpovídá tomuto množství makroživin. Rozdíl, jak je uvedeno výše, je v množství nasycených tuků: olivový olej má 2 g; kokosový olej 13 g.

Olivový olej vs. kokosový olej: antioxidační a antibakteriální výhody

Olivový olej si získal svou pověst tím, že je bohatý na antioxidanty. Je naplněn biologicky dostupnými fenolovými sloučeninami, u kterých bylo zjištěno, že mají mnohonásobné, různorodé pozitivní účinky na zdraví, jako je snížení oxidativního poškození DNA a snížení zánětlivých markerů.

Kokosový olej je spojován s nějakou antioxidační aktivitou, ale zdaleka ne v takové míře jako olivový olej. Obsahuje však některé antibakteriální sloučeniny, které hrají roli v prevenci akné, podpoře imunitních funkcí a boji proti infekci.

Olivový olej vs. Kokosový olej: Jak s nimi vařit

Oba oleje mají tedy své výhody, pokud jde o výživu. Ale jak si vedou v kuchyni?

Možná jste slyšeli, že presto že má olivový olej nižší kouřový bod, neměli byste ho používat k vaření při vyšších teplotách. Obava zde je, že intenzivní teplo způsobí jeho rozpad a stane se karcinogenním. Většina výzkumů ve skutečnosti ukazuje, že olivový olej je velmi odolný vůči oxidaci, a to i při vysokých teplotách (pravděpodobně díky oněm neuvěřitelným antioxidantům!).

Přesto existuje důvod, proč je olivový olej oblíbenou volbou pro salátové dresinky nebo pro namáčení čerstvého chleba (jako příloha k nějakému báječnému italskému pokrmu) – tento středomořský zázrak chutná skvěle při pokojové teplotě, což je to, v čem byste ho měli skladovat, nejlépe v tónované láhvi. Sloučeniny chuti v EVOO jsou delikátní a některé se při přehřátí odpaří.

Kokosový olej vypadá jinak: pokud nežijete ve velmi teplém klimatu (a nepoužíváte moc klimatizaci), kokosový olej uvnitř sklenice ve vaší spíži je při pokojové teplotě pevný. To je ukazatel vyššího kouřového bodu oleje nebo teploty, při které se začne rozpadat a oxidovat. To je jeden z důvodů, proč je kokosový olej dobrý pro restování a pečení. Pokud preferujete opatrnost, zvolte olivový olej především pro studené potraviny, kokos pro teplé.

Olivovy-olej-a-zdravi

Sečteno a podtrženo

Pokud jde o zdravotní přínosy podložené výzkumem, vítězí vysoce kvalitní extra panenský olivový olej. Vezměte v úvahu toto: Je to základní kámen středomořské stravy, která byla dlouze studována a souvisí se sníženým rizikem srdečních chorob, některých druhů rakoviny, cukrovky a dalších.

Kokosový olej je úžasný i pro vaše zdraví. Má několik výhod pro vaše srdce, váhu a další; jen ještě nejsou tak dobře prostudované. Vyhrává také, pokud jde o všestrannost. (Můžete ho použít i mimo kuchyň pro zubní zdraví, na odlíčení a hydrataci a mnoho dalšího.)

Nakonec je hezké mít jednu možnost pro pikantní chutě a druhou pro sladké. Stačí se podívat po extra panenských a za studena lisovaných odrůdách důvěryhodných značek a zásobit svou spíž oběma možnostmi.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení